Du vil uundgåeligt lave fejl i dit Knowledge Management (KM)-projekt. Sørg for, at de er små og ikke fatale.

Knowledge Managers må lære; læring kræver, at vi eksperimenterer; eksperimenter leder ofte til fejl – og fejl kan være dyre og afspore KM-projektet. Dét er enhver Knowledge Managers dilemma.

 

Du har ikke råd til at lave en stor fejl. Alt for ofte ser vi KM-projekter, som er opstartet ud fra store planer og dyre software-køb, men som fejler i at levere – og det kan forsinke virksomhedens KM-fremgang i flere år. Efter et stort, dyrt flop vil KM have et plettet ry og ledelsen vil være tøvende med at bruge flere penge. Dette kan være en fatal KM-fejltagelse, som er nærmest umulig at komme helskindet ud af.

 

Derfor bør implementering af KM være en serie af mindre skridt og eksperimenter, hvor fejltrin ikke vil være fatale. Følg nedenstående tilgang:

  1. Foretag grundlæggende research: Find ud af, hvad Knowledge Management skal indebære hos jer. Forstå, hvad din organisation behøver og hvilken type KM-framework, der vil supportere dette. Foretag vurderinger, se på virksomhedskulturen, udvikl en strategi – alt dette før du laver nogen ændringer overhovedet.
  2. Se, hvad andre gør. Undersøg de helt store navne inden for KM. Find en konsulent, som evt. har arbejdet med dem, og som kan dele vigtige detaljer med dig.
  3. Start med små eksperimenter; “proof of concept”-forsøg og pilotforsøg, hvor du introducerer KM-programmet i en så simpel version som muligt. “Proof of concept”-forsøget skal være tilstrækkeligt lille til, at eventuelle fejl ikke er betydningsfulde. Pilotprojekterne kan være lidt større og bør designes til at løse specifikke forretningsproblemer; de kan eventuelt være en simplificeret version af det endelige Knowledge Management projekt.
  4. Udfold projektet

Lav alle dine fejltagelser i trin 3 (og hvis du har været omhyggelig i trin 1 og 2, bør disse fejl være få og små). Dette er en langt bedre tilgang end at starte med trin 4 og lave fejlene dér!

Kilde: Nick Milton​