Komplekse organisationer er ofte involveret i mere end en enkelt type aktivitet, og kan derfor have brug for mere end én Knowledge Management Strategi.

To af de første aktiviteter i Knowledge Management-implementering er at udvikle strategien og at begynde at kortlægge rammerne. En stor organisation med mange forskellige afdelinger, der måske arbejder på helt forskellige måder, kan have brug for mere end én strategi og mere end én form for struktur.

Tag f.eks. en virksomhed, der leverer vand og varme:

Denne virksomhed har en projektafdeling, der installerer nye ledninger og nye forarbejdsninganlæg. De har en vedligeholdelse og operationel afdeling, der vedligeholder mængden af vand og energi til kunderne. Til sidst har de en kundeserviceafdeling, der sørger for at skaffe nye kunder og varetager forholdet med eksisterende kunder.

Denne organisation har måske brug for tre forskellige strategier og tre forskellige strukturer.

Strategien for projektafdelingen vil være inden for emner som omkostningsreducering, at projekter bliver leveret til tiden, budgettere og specifikation. Knowledge Management-rammen vil fokusere på læring fra erfaring for at forbedre projektperformance.

Strategien for den operationelle afdeling vil være at skulle sikre pålidelighed og den fortsatte levering af service. Rammen fokuserer på vedligeholdelsesmetoder, samt at dele tips og viden.

Strategien for kundeserviceafdelingen vil omhandle kundetilfredshed, og at beholde kunderne. Rammen vil fokusere på at levere viden til kunder, enten gennem online hjælp eller kontaktcenter, og afdelingen har sandsynligvis brug for en form for knowledge base software.

Selvom hele organisationen kan have fælles Knowledge Management-retning og -principper, vil hver afdeling være nødt til at fortolke disse i deres sammenhæng, og derfor have brug for deres egen Knowledge Management-ramme, som er tilpasset deres afdelings måde at arbejde på.

Kilde: Nick Milton ​