De fleste organisationer laver en Knowledge Management strategi en enkelt gang, og prøver derfor noget, de aldrig har været involveret i før. Træning er derfor essentiel for at sikre, at det bliver gjort ordentligt.

​​Der er fire forskellige stakeholders ​eller aktører involveret i ​knowledge management, og alle fire behøver forskellige måder at blive forberedt på det forestående videndelingsprojekt. 

De fire aktører er:​
– ​Den øverste ledelse
– ​Videndelingsteamet
-​ Ansatte med specifikke videndelingopgaver
-​ Brugere af det nye knowledge management system

Den øverste ledelse har brug for at udvide deres horisonter, se hvad mulighederne er, og blive overbevist om værdien af knowledge management. De skal trænes i hvordan ​KM påvirker deres organisation, hvordan ​deres konkurrenter bruger KM, ​og hvad de skal gøre for at støtte udviklingen bedst muligt.

​Knowledge management teamet ​skal trænes i hvad problemer som regel er med implementeringaf KM projekter, og ​de skal udvikle deres færdigheder, de får brug for i starten af projektet. 

Den tredje gruppe er netværksledere, ​​oplægsholdere og -facilitatorer og lignende. De skal først og fremmest forstå hvad deres rolle indebærer, og hvordan deres færdigheder bedst bruges i det nye videndelingsprojekt.

Brugerne af videndelingssystemet skal forstå hvad de skal gøre, hvordan de bedst bruger systemet , og hvordan de nye systemer og processer fungerer. 

​Inden man starter på et knowledge management projekt, er det altså vigtigt at man sørger for at have alle fire grupper i tankerne, og sørge for der er taget hensyn til deres behov og ønsker. 

Kilde: Knoco, Nick Milton Læs mere her